Status: Bijna klaar
Laatste (geregistreerde) bijwerking: 2003-05-20
Hebben en zijn
Wat waarde heeft,
is waardeloos.
Wat waardevol is,
heeft geen waarde. (1)
Om uit deze ogenschijnlijke tegenstrijdigheden te komen moet je weten dat
de sleutel ligt bij hebben en zijn.
Er bestaat een hebben-domein, het domein van de materie, en een zijn-domein, het domein waar pure Zijn geldig is. Beide domeinen verschillen vrij grondig van elkaar, meer dan
we ons meestal bewust zijn. Vaak zien we het verschil nauwelijks of niet tussen beide
domeinen, dit met als gevolg dat ze (ook taalkundig) - ten onrechte - door elkaar gehaald
worden.
Een zeer goede manier om beiden uit elkaar te halen is het stellen van de levensvraag
"wanneer ik gestorven ben, wat rest er dan nog?". Van het hebben-domein rest er niets
meer, het zijn-domein gaat gewoon door.
Enkele voorbeelden: een luxueuse wagen, een riante villa, "waarde"-papieren, en zo meer,
ga je dit allemaal bij u in uw kist stoppen? Alles wat waarde had, het hebben-domein,
het materiële, is voorbij. Wat voorheen waarde had is nu in het nieuwe leven van geen
enkel nut meer. Wanneer je dit begrijpt dan is de uitspraak "wat waarde heeft, is waardeloos"
wellicht duidelijk.
De andere stelling: "Wat waardevol is heeft geen waarde". Om dit toe te lichten moeten
we niet naar de andere wereld, maar kunnen we rustig -met de nadruk op rustig-
hier blijven.
Enkele voorbeelden maken het wat duidelijker:
* een lief woord heeft geen waarde (is binnen het hebben-domein van geen nut)
* bezorgdheid kan voor het welzijn heel belangrijk zijn, maar het heeft
(van hebben) geen waarde
* de opvoeding van kinderen heeft geen materiële waarde, en wordt in deze "nutswereld"
dan ook nauwelijks nog geacht. Kinderchriches hebben wel enige economische waarde (omdat
er lonen betaald worden), zij het dat ze in de economie eigenlijk een noodzakelijk kwaad
zijn.
* Opvoeding heeft geen economische waarde, maar gebrek aan opvoeding heeft wel
vergaande economische consequenties, denk hierbij maar aan criminaliteit, drugpreventie,
..., allemaal zaken die de samenleving - ook economisch - flink wat last kunnen
bezorgen.
Waardevol zijn is iets anders dan waarde hebben. De eeuw van hebben (de 20ste) deint langzaam
uit.
Het heeft ook iets van het onderscheid tussen welvaart (in het hebben-domein)
en welzijn (zijn).
De 20ste eeuw kunnen we "de eeuw van de tegenstellingen" noemen
(2).
De éénheid was meer dan ooit zoek. De grootste tegenstelling was wellicht het
ontkoppelen van hebben en zijn.
Dit had tot gevolg dat waarde-hebben en waardevol-zijn verder dan ooit uit
elkaar zijn gegaan.
Halfweg het eerste decenium van de 21ste eeuw
is het helingsproces gestart (3).
Hebben en zijn, en dan ook waarde-hebben en waardevol-zijn, zijn vrij fundamenteel
verschillend, maar ze horen wel samen. (4)
(1)
Zie "spreuken". Oorspronkelijk was de tekst de toelichting bij deze spreuk. Ik heb er een afzonderlijke tekst van gemaakt.
(2)
Het zou te ver leiden om hier diep op in te gaan.
Je kunt de (ganse) 20ste eeuw ook "van met paard en kar rond de kerktoren tot met
de appollo tot op de maan" noemen.
(3)
Ook dit zou te ver leiden om hier diep op in te gaan, en het is voor de meesten ook
te dicht bij, te recente hedendaagse geschiedenis, om dit te overzien.
Een voorbeeld: onze zienswijze omtrent engelen is grondig veranderd. Momenteel (anno 2005)
zijn engelen in. Tijdens de voorbije decenia waren ze "bij het vuilnis gezet" (lezing van
Hans Stolp)
( Zie ook: Leven met Engelen, een spirituele weg. Hans Stolp *)
Zelfs een hereniging tussen de mensen en de engelen is aan de orde.
(4)
Incarnatie heeft iets van "het zijn dat zich in het hebben vestigt".
Zie ook : incarnatie *.
top
|